Kdo jsme
Naše principy
Dětem se v Lesním Klubu Duběnka nabízí prostor pro poznávání přírody a zvládání různého počasí pod otevřeným nebem. Děti se tak stávají fyzicky zdatnější, celkově odolnější a otužilejší. Poznávají jednotlivé druhy rostlin, rozlišují jedlé a nejedlé, pozorují drobné druhy živočichů a seznamují se s jejich způsobem života. Pěstují vlastní plodiny, bylinky i květiny.
Děti se učí vlastním prožitkem a při všech dobrodružstvích zažívají svět všemi svými smysly. Pracují také s různými živly, včetně ohně, na kterém společně s Průvodkyněmi připravují jídlo.
Prožíváme koloběh roku a tradic, vysvětlujeme si, jak se mění příroda a lidské potřeby na ni přímo napojené, prožíváme cykličnost roku. Vytváříme příležitosti k setkávání ve formě slavností a rituálů s písničkami, tancem a tvořením z přírodních materiálů.
Do programu zapojujeme i kousky organizovaných činností, občas výuku angličtiny, cvičení jógy, relaxační techniky a na ně napojené hry pro pohybovou všestrannost, hudební a muzikoterapeutické aktivity.
Cílem učení venku, volné hry a minimální struktury je, aby děti rozvíjely svou přirozenou zvídavost a aby jim přírodní prostředí bylo druhým domovem, který jim přiroste k srdci a péče o něj bude naprosto přirozená potřeba. Ekologická výchova už pro ně tak nikdy nebude neuchopitelným pojmem.
Důležitý je pro nás i sociální aspekt, každé dítě je osobnost s jinými potřebami a proto je pro nás zásadní individuální přístup k rozvoji osobnosti, uvědomění si vlastní hodnoty a hranic. Zároveň s tím děti vedeme ke spolupráci a schopnosti ocenit každého ve skupině, umění vyjádřit svůj názor a respektovat názor ostatních. Děti si zde vytvářejí zdravé sociální vztahy, které pak hravě přenesou i mimo Klub.
V rámci programu Lesního Klubu plánujeme i příspěvek k budování místní komunity - návštěvy a exkurze v místních firmách a zařízeních bychom rádi doplnili o sezónní slavnosti s dílničkami, bazárky a občerstvením pro širší veřejnost
Lesní Klub Duběnka není koncipován jako zařízení pro děti těsně před nástupem do základní školy (tito předškoláci mohou docházet, pokud mají zajištěnou docházku i do státní mateřské školky nebo přezkoušení tamtéž).
Průvodkyně 2024/2025
Petra Štrausová
Jsem maminka, průvodkyně, koordinátorka a předsedkyně lesního klubu Duběnka. Vystudovala jsem na Mendelově univerzitě obor Agroekologie a také Učitelství odborných předmětů, díky kterému jsem se poprvé setkala v praxi s alternativními přístupy ve výchově a vzdělávání.
Více jak deset let
jsem aktivní členkou Pozemkového spolku Koniklec, kde se společně
s dalšími kamarády staráme o přírodně cenné lokality.
Po studiu jsem nastoupila do elektrárny Dukovany do interní komunikace a strategického náboru, kde jsem pracovala se středoškoláky a vysokoškoláky. Životní cesta mě při mateřské zavedla mezi daleko mladší děti a těm pravidelně, s láskou a respektem věnuji svůj čas a pozornost. Duběnka je pro mě bezpečným prostorem, kde potkávám laskavé, přátelské, odvážné a sebevědomé lidi, kteří se stejné ctnosti snaží předávat i svým dětem.
Aneta Čermáková
Jsem máma
dvou dětí, které mi přináší mnoho poznání sebe samotné. Skrze ně a lásku z
pohybu venku přišel zájem o lesní školky a nabídka pracovat v Duběnce byla
darem ve správný okamžik. Dětský pohled na svět, plný fantazie,
bezprostřednosti a upřímnosti mě nepřestává fascinovat. S respektem a radostí
sleduji, jak dětem umožňuje přírodní prostředí přirozený růst. Ráda bych dětem
v Duběnce přinesla bezpečný prostor, otevřenou a laskavou komunikaci, podporu
při seberozvoji a porozumění na jejich cestě za poznáním světa.
Ve volném
čase mě najdete nejčastěji s rodinou v přírodě. Žiji přítomným okamžikem a beru
věci tak, jak ke mně přicházejí. Jsem moc ráda, že jsem se mohla stát součástí
"dubánkovské rodiny", aktivně se zapojit a podílet se na utváření komunity
lesního klubu.
Karen Válková
Jsem láskyplná, svobodomyslná bytost, miluji vše živé, především svoji dceru a rodinu, přírodu, svobodu.
Mojí vášní je skromné hospodářství, které buduji s respektem k potřebám všech zvířat a rostlin žijících v našem společném prostoru, zajímám se o soběstačnost. Bylinkařím, zahradničím, ráda čtu, ráda zkouknu zajímavý film, jen tak pro radost hraju na ukulele, kytaru, buben štěstí a jsem domácí kutilka všeho druhu.
Vždy jsem šťastná ve společnosti dětí a děti mi ukazují, že jsou rády se mnou. Shodou šťastných okolností jsem se připletla do cesty Duběnce a jsem za to moc ráda, těším se na nové zážitky a zkušenosti, které na mě čekají.
Kromě zkušeností s mojí již jedenáctiletou dcerou a pěti synovci a jednou neteří, s kterými jsem od útlého mládí aktivně pomáhala, jsem působila dva roky jako chůva/au-pair v Anglii a v poslední době jako průvodkyně v klubu pro domškoláky.
Jsem zastáncem respektujícího, partnerského přístupu k dětem a sebeřízeného vzdělávání, věřím, že to je správná cesta pro každého malého človíčka, aby mohl svobodně vyrůst ve šťastného vědomého dospělého.
Michaela Lázničková
Jsem máma
dvou holčiček, od kterých se neustále učím. Inspiruje mě jejich vynalézavost,
bystrost, fantazie a mnoho dalších věcí, které už jsme my dospělí už z velké
části pravděpodobně zapomněli. Děti jsou jako nepopsaný list papíru a je mi
velkou ctí, že mohu pozorovat kromě svých dětí i malé Dubánky, jak se přirozeně
a nenásilně formují jejich osobnosti a jaké pokroky na cestách svými životy
dělají.
Díky dětem jsem si také uvědomila, že práce s nimi je právě to, co mě naplňuje.
Ve svém volném čase nejraději tvořím, radost mi dělá také pečení a práce kolem
zahrady.
Ve volném čase mě najdete nejčastěji s rodinou v přírodě. Žiji přítomným okamžikem a beru věci tak, jak ke mně přicházejí. Jsem moc ráda, že jsem se mohla stát součástí "dubánkovské rodiny", aktivně se zapojit a podílet se na utváření komunity lesního klubu.
Jana Vaníčková
Vystudovala jsem Právnickou fakultu Karlovy univerzity v Praze a právu se věnuji i nadále.
Se zakladatelkami Duběnky se znám většinu svého života a díky hodnotám, které jsou pro nás důležité, se naše cesty protínaly často. Duběnku sleduji od počátku jejího založení a jsem moc ráda, že nyní se stanu její malou součástí.
Máme syna a také kloučka v pěstounské péči. Absolvovala jsem půlroční kurz terapeutického rodičovství, který mi umožnil nahlédnout do hlubin dětské duše, mnohem lépe pochopit příčiny dětských traumat a hlavně jim předcházet, či je alespoň zaléčit.
Ráda děti vzdělávám, ale největší radost mám, když slyším jejich bezstarostný smích.
Ve volném čase pomáhám zvířátkům v nouzi a cvičím s dětmi v Sokole. Jsem aktivní jogín, miluji pohyb a ctím přírodu.
Soňa Burešová
Jsem maminka dvou dětí. Vždycky mě lákala práce s dětmi, proto jsem vystudovala Předškolní pedagogiku na Masarykově univerzitě v Brně. Už v té době jsem věděla, že bych chtěla děti učit laskavým a partnerským přístupem. Při studiu jsem učila na Lipce jako lektorka ekologických výukových programů pro mateřské i základní školy. V bakalářské práci jsem jeden z jejich programu sama navrhovala. Lipka byla jedním z důvodů, proč jsem se hodně začala zajímat o přírodu a všechno okolo ní. Vedla jsem také příměstské tábory a po studiu pracovala tři roky ve státní mateřské škole. Nejvíce jsem se ale viděla v alternativním vzdělávání, protože si myslím, že každé dítě je jiné a měly by se účastnit aktivit podle svých zájmů a potřeb. S vlastními dětmi se stále něco nového učím, ráda s nimi chodím ven nebo něco tvořím. Ve volném čase ráda čtu, zpívám, sportuji, ale nejvíc energie načerpám v přírodě.