Kdo jsme

Naše principy

Dětem se v Lesním Klubu Duběnka nabízí prostor pro poznávání přírody a zvládání různého počasí pod otevřeným nebem. Děti se tak stávají fyzicky zdatnější, celkově odolnější a otužilejší. Poznávají jednotlivé druhy rostlin, rozlišují jedlé a nejedlé, pozorují drobné druhy živočichů a seznamují se s jejich způsobem života. Pěstují vlastní plodiny, bylinky i květiny.

Děti se učí vlastním prožitkem a při všech dobrodružstvích zažívají svět všemi svými smysly. Pracují také s různými živly, včetně ohně, na kterém společně s Průvodkyněmi připravují jídlo.

Prožíváme koloběh roku a tradic, vysvětlujeme si, jak se mění příroda a lidské potřeby na ni přímo napojené, prožíváme cykličnost roku. Vytváříme příležitosti k setkávání ve formě slavností a rituálů s písničkami, tancem a tvořením z přírodních materiálů.

Do programu zapojujeme i kousky organizovaných činností, občas výuku angličtiny, cvičení jógy, relaxační techniky a na ně napojené hry pro pohybovou všestrannost, hudební a muzikoterapeutické aktivity.

Cílem učení venku, volné hry a minimální struktury je, aby děti rozvíjely svou přirozenou zvídavost a aby jim přírodní prostředí bylo druhým domovem, který jim přiroste k srdci a péče o něj bude naprosto přirozená potřeba. Ekologická výchova už pro ně tak nikdy nebude neuchopitelným pojmem.

Důležitý je pro nás i sociální aspekt, každé dítě je osobnost s jinými potřebami a proto je pro nás zásadní individuální přístup k rozvoji osobnosti, uvědomění si vlastní hodnoty a hranic. Zároveň s tím děti vedeme ke spolupráci a schopnosti ocenit každého ve skupině, umění vyjádřit svůj názor a respektovat názor ostatních. Děti si zde vytvářejí zdravé sociální vztahy, které pak hravě přenesou i mimo Klub.

V rámci programu Lesního Klubu plánujeme i příspěvek k budování místní komunity - návštěvy a exkurze v místních firmách a zařízeních bychom rádi doplnili o sezónní slavnosti s dílničkami, bazárky a občerstvením pro širší veřejnost

Lesní Klub Duběnka není koncipován jako zařízení pro děti těsně před nástupem do základní školy (tito předškoláci mohou docházet, pokud mají zajištěnou docházku i do státní mateřské školky nebo přezkoušení tamtéž).


Průvodkyně 2024/2025


Petra Štrausová

Jsem maminka, průvodkyně, koordinátorka a předsedkyně lesního klubu Duběnka. Vystudovala jsem na Mendelově univerzitě obor Agroekologie a také Učitelství odborných předmětů, díky kterému jsem se poprvé setkala v praxi s alternativními přístupy ve výchově a vzdělávání.

Více jak deset let jsem aktivní členkou Pozemkového spolku Koniklec, kde se společně
s dalšími kamarády staráme o přírodně cenné lokality.

Po studiu jsem nastoupila do elektrárny Dukovany do interní komunikace a strategického náboru, kde jsem pracovala se středoškoláky a vysokoškoláky. Životní cesta mě při mateřské zavedla mezi daleko mladší děti a těm pravidelně, s láskou a respektem věnuji svůj čas a pozornost. Duběnka je pro mě bezpečným prostorem, kde potkávám laskavé, přátelské, odvážné a sebevědomé lidi, kteří se stejné ctnosti snaží předávat i svým dětem.

Aneta Čermáková

Jsem máma dvou dětí, které mi přináší mnoho poznání sebe samotné. Skrze ně a lásku z pohybu venku přišel zájem o lesní školky a nabídka pracovat v Duběnce byla darem ve správný okamžik. Dětský pohled na svět, plný fantazie, bezprostřednosti a upřímnosti mě nepřestává fascinovat. S respektem a radostí sleduji, jak dětem umožňuje přírodní prostředí přirozený růst. Ráda bych dětem v Duběnce přinesla bezpečný prostor, otevřenou a laskavou komunikaci, podporu při seberozvoji a porozumění na jejich cestě za poznáním světa.

Ve volném čase mě najdete nejčastěji s rodinou v přírodě. Žiji přítomným okamžikem a beru věci tak, jak ke mně přicházejí. Jsem moc ráda, že jsem se mohla stát součástí "dubánkovské rodiny", aktivně se zapojit a podílet se na utváření komunity lesního klubu.

Michaela Lázničková

Jsem máma dvou holčiček, od kterých se neustále učím. Inspiruje mě jejich vynalézavost, bystrost, fantazie a mnoho dalších věcí, které už jsme my dospělí už z velké části pravděpodobně zapomněli. Děti jsou jako nepopsaný list papíru a je mi velkou ctí, že mohu pozorovat kromě svých dětí i malé Dubánky, jak se přirozeně a nenásilně formují jejich osobnosti a jaké pokroky na cestách svými životy dělají.
Díky dětem jsem si také uvědomila, že práce s nimi je právě to, co mě naplňuje.
Ve svém volném čase nejraději tvořím, radost mi dělá také pečení a práce kolem zahrady.

Ve volném čase mě najdete nejčastěji s rodinou v přírodě. Žiji přítomným okamžikem a beru věci tak, jak ke mně přicházejí. Jsem moc ráda, že jsem se mohla stát součástí "dubánkovské rodiny", aktivně se zapojit a podílet se na utváření komunity lesního klubu.


Jana Vaníčková

Vystudovala jsem Právnickou fakultu Karlovy univerzity v Praze a právu se věnuji i nadále.

Se zakladatelkami Duběnky se znám většinu svého života a díky hodnotám, které jsou pro nás důležité, se naše cesty protínaly často. Duběnku sleduji od počátku jejího založení a jsem moc ráda, že nyní se stanu její malou součástí.

Máme syna a také kloučka v pěstounské péči. Absolvovala jsem půlroční kurz terapeutického rodičovství, který mi umožnil nahlédnout do hlubin dětské duše, mnohem lépe pochopit příčiny dětských traumat a hlavně jim předcházet, či je alespoň zaléčit.

Ráda děti vzdělávám, ale největší radost mám, když slyším jejich bezstarostný smích.

Ve volném čase pomáhám zvířátkům v nouzi a cvičím s dětmi v Sokole. Jsem aktivní jogín, miluji pohyb a ctím přírodu.

Soňa Burešová

Jsem maminka dvou dětí. Vždycky mě lákala práce s dětmi, proto jsem vystudovala Předškolní pedagogiku na Masarykově univerzitě v Brně. Už v té době jsem věděla, že bych chtěla děti učit laskavým a partnerským přístupem. Při studiu jsem učila na Lipce jako lektorka ekologických výukových programů pro mateřské i základní školy. V bakalářské práci jsem jeden z jejich programu sama navrhovala. Lipka byla jedním z důvodů, proč jsem se hodně začala zajímat o přírodu a všechno okolo ní. Vedla jsem také příměstské tábory a po studiu pracovala tři roky ve státní mateřské škole. Nejvíce jsem se ale viděla v alternativním vzdělávání, protože si myslím, že každé dítě je jiné a měly by se účastnit aktivit podle svých zájmů a potřeb. S vlastními dětmi se stále něco nového učím, ráda s nimi chodím ven nebo něco tvořím. Ve volném čase ráda čtu, zpívám, sportuji, ale nejvíc energie načerpám v přírodě.